کنترل فاز اشنایدر

کنترل فاز اشنایدر

 

کنترل فاز اشنایدر یکی از مهمترین محصولات اشنایدر می باشد .

همانطور که قبلا گفته شده شرکت اشنایدر یکی از معروف‌ترین و شناخته‌ شده ترین شرکتها در زمینه ی تولید و ساخت تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی می‌باشد و می دانیم که حفاظت از تجهیزات و سیستم های الکترونیکی خیلی مهم و حیاتی است، پس محصولات اشنایدر بهترین انتخاب میباشد .

کنترل فاز اشنایدر یکی از تولیدات مهم شرکت اشنایدر در زمینه تجهیزات مراقبتی و حفاظتی است.

کنترل فاز اشنایدر این وظیفه را دارد، تا در هنگام بروز و رخ دادن هر گونه خطا در سیستم به سرعت، جریان مدار قطع شده و از آسیب دیدن اجزا مختلف مدار جلوگیری میکند.

کنترل فاز، اغلب در تابلو برق‌ ها و مدار های موجود در موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین کنترل فاز اشنایدر، وقتی که در مدار قرار میگیرد؛ چندین پارامتر را در نظر میگیرد و در مقابل آنها واکنش نشان میدهد که عبارتند از:

  • رخ دادن عدم اتصال و قطعی در یک یا دو فاز از مدار
  • تشخیص تغییر در توالی فاز ها
  • تشخیص متقارن نبودن فازها
  • تشخیص افت یا افزایش ولتاژ 
کنترل فاز اشنایدر

کنترل فاز اشنایدر از رله کنترل‌ های پر کاربرد در صنعت به شمار می‌ رود، که حفاظت موتور الکتریکی را در برابر اختلالات ولتاژ انجام می‌ دهد. با استفاده از این رله کنترل یا کنترل فاز اشنایدر می‌ توانیم محدوده ولتاژ را تنظیم کنیم. 

اندازه‌ گیری ولتاژ در کنترل فاز اشنایدر بین اعداد ۲۸۴ و ۴۸۰ ولت می‌ باشد و حدود تغذیه تقریبی ولتاژ بین ۱۸۳ الی ۵۲۸ ولت و سه‌ فاز در نواسان است.

کاربرد کنترل فاز اشنایدر بسیار مهم است، چون این کنترل برای مراقبت فازها به کار می‌ رود. وقتی‌ که یکی از فازها قطع شود، بلا فاصله مدار، فرمان قطع را اعلام می‌ کند.

ما در این مقاله می‌ خواهیم کنترل فاز اشنایدر، نحوه کار کردن آن، مزایا و معایب آن و… توضیحات مختصری را بدهیم؛ پس لطفا این مقاله را تا پایان با دقت بخوانید.

کنترل فاز اشنایدر که در بخش تاسیسات حفاظتی دسته ‌بندی می ‌شود، به‌ صورت الکترونیکی از الکتروموتور حفاظت کرده و در مقابل اختلاف ولتاژ مسئولیت مراقبت از مدار را بر عهده دارد. به بیان دیگر می‌ توان گفت این محصول به عنوان یک کلید با امنیت و ایمنی بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا مانع از ایجاد مشکلات برقی در مدار های ساختمان شود. 

همان ‌طور که اطلاع دارید پشتیبانی از تاسیسات و نگهداری سیستم ‌های الکتریکی امر بسیار مهمی به شمار می‌ آید؛ چرا که کوچک ‌ترین اتصال برقی منجر به بروز بزرگ‌ ترین حوادث می ‌شود؛ به‌ همین ‌منظور به ‌کارگیری ابزار آلات حفاظتی مناسب و استاندارد باید در اولویت قرار بگیرد.

 کنترل فاز که به دلیل جلوگیری از بروز خطا در سیستم تولید شده ‌است، به قطع جریان گذرنده از مدار اقدام کرده و از صدمه دیدن اجزای مدار ممانعت می ‌کند.

در نظر داشته باشید این محصول در تابلوی برق به عنوان یک قطعه‌ی کاربردی شناخته می‌ شود؛ زیرا وظیفه تنظیم کردن فازها و نگهداری از موتور در مقابل دو فاز شدن را بر عهده داشته و عدم تقارن و توالی فاز ها را کنترل می ‌نماید . لازم به ذکر است در صورت مسدود شدن یا جابه‌ جایی هر یک از فازهای شبکه، موتور به خرابی یا سوختن دچار می‌ شود.

کنترل فاز اشنایدر چیست؟

همان‌ طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، رله کنترل فاز اشنایدر مراقبت از فازها در شبکه سه‌ فاز کاربرد دارد. به‌ طوری‌ که اگر یکی از فازها قطع شود، مدار فرمان قطع را صادر می‌ کند.

این رله کنترل موارد بسیار زیادی مانند زمان تأخیر در وصل، تشخیص قطع بودن یک یا دو تا از فازها، تشخیص تغییر توالی فاز و زمان افزایش و کاهش ولتاژ و اعلام آن به وسیله نشانگر را تشخیص می‌ دهد. کنترل فاز اشنایدر انواع مختلف مانند کنترل فاز تک حالته، کنترل فاز چهار حالته و کنترل فاز پنج حالته و مواردی این‌ چنینی را تشخیص می‌ دهد و در طی این اتفاقات مدار را قطع می‌ کند.

انواع کنترل فاز اشنایدر

1. کنترل فاز تک حالته (تک چراغ)

کنترل فاز تک حالته برای تشخیص عدم تقارن و توالی فاز به کار می‌ رود.

۲. کنترل فاز سه حالته(سه چراغ)

  این حالت برای تشخیص افزایش یا کاهش ولتاژ شبکه، تشخیص قطع شدن یک‌ فاز، تشخیص تغییر توالی فازها و تشخیص عدم تقارن ولتاژهای یک شبکه مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

۳. کنترل فاز پنج حالته

 این حالت برای کاهش و افزایش ولتاژ، عدم تقارن فاز، انتخاب رنج ولتاژها، تعیین حدود آستانه برای افت ولتاژ، تنظیم خطوط آستانه برای اضافه شدن ولتاژ، پتانسیومتر حدود آستانه در عدم تقارن ولتاژها و پتانسیومتر کنترل زمان تاخیر ولتاژها که برای تشخیص قطعی ولتاژها به کار می‌ رود، استفاده می‌ شود.

کنترل فاز اشنایدر

عملکرد کنترل فاز اشنایدر

همان‌ طوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم کنترل فاز اشنایدر معمولاً برای وصل شدن نول و سه‌ فاز به ترمینال‌ های N, L1 ,L2 ,L3 و غیره به کار می‌ رود که در صورت مناسب و مهیا بودن ولتاژها، نشانگر سبز آن روشن می‌ شود.

پس‌ از آن که نول و سه‌ فاز به ترمینال‌ های یاد شده اتصال پیدا کنند، در صورتی‌ که ولتاژها هم مناسب باشد، تفاوت توالی نیز به‌ طور صحیحی قرار گرفته باشد، نشانگر روشن      می‌ شود و در غیر این صورت نشان گر و علامت PH روشن‌ شده که شما با دیدن این علامت می‌ توانید دو فاز را با یک دیگر عوض کرده و این خطا را رفع کنید.

پس‌ از روشن‌ شدن و طی زمان تاخیر که معمولاً بین ۱ تا ۱۰ ثانیه طول می‌ کشد، با روشن کردن نشان گر کنتاکت خروجی برای رله را وصل می‌ کند.

برای‌ این که اطمینان پیدا کنیم کنترل فاز اشنایدر به‌ درستی کار می‌ کند، بهتر است در حالی‌ که موتور روشن است و کار می‌ کند یکی از سه‌ فاز را قطع کنیم. در این حالت شبکه دو فاز و رله کنترل فاز فعال می‌ شود.

نکته‌ ای که در مورد رله کنترل فاز اشنایدر باید به آن توجه کنید این است که رله کنترل می‌ تواند زمان تاخیر را تنظیم کند. این زمان تنظیم می‌ تواند بین ۰.۱ تا ۱۰ ثانیه تنظیم شود که محدوده اندازه‌ گیری آن در درجه‌ های بین 183 VAC و 528 VAC است. رله کنترل فاز اشنایدر یک کنتاکت خروجی برای جریان‌ های پنج آمپری دارد. 

کنترل فاز اشنایدر

دیگر وظایف کنترل فاز اشنایدر

علاوه‌ بر مواردی که در بالای یاد شد، کنترل فاز اشنایدر موارد زیر را نیز انجام می‌ دهد. یعنی هر کدام از اختلالات و اشکالات زیر در شبکه بروز کند، کنترل فاز اشنایدر وارد عمل می‌ شود و فرمان قطع مدار را صادر می‌ کند:

  • در صورتی‌ که ولتاژ شبکه بیش از حد مجاز باشد.
  • در صورتی‌ که ولتاژ شبکه کم تر از حد مجاز باشد.
  • در صورتی‌ که یکی از سه فازها قطع شوند.
  • در صورتی‌ که فازها با یک دیگر جا به‌ جا شود.
  • در صورتی‌ که فازها در سه‌ فاز با یک دیگر تطابق نداشته باشند.
  • در صورتی‌ که در ولتاژ تک‌ فاز به دو فاز تبدیل‌ شده باشد.
  • در صورتی‌ که به علت قطع و وصل های مکرر جریان برق در شبکه شوک ایجاد شده باشد.

کاربرد کنترل فاز اشنایدر

کنترل فاز اشنایدر کاد های بسیاد زیاد و مهمی را پوشش میدهد، این محصول به ‌طور کلی میزان حساسیت به جریان را کنترل کرده و مدت ‌زمان لازم برای اکتیو و دی اکتیو را تنظیم می‌ نماید تا از ایجاد هرگونه نقص در مدار جلوگیری به عمل آورد در کنار آن، همچنین کاهش و افزایش ولتاژ را اطلاع رسانی کرده و در تصمیم قطع یک یا دو فاز به‌ درستی عمل می ‌کند و در تشخیص قطعی فاز ها بسیار کمک کننده می باشند.

فروشگاه آلفا الکتریک که از سابقه طولانی ‌مدت برخوردار می ‌باشد؛ به منظور افزایش امنیت سیستم ‌های الکتریکی به تولید کنترل فاز اشنایدر اقدام کرده ‌و با عرضه محصولات اورجینال و برقراری گارانتی، رضایت و اطمینان کافی را برای مشتریان خود به ارمغان می‌ آورد.

مشخصات فنی کنترل فاز اشنایدر

کدفنیگستره اندازه گیری ولتاژگستره ولتاژ منبع تغذیهدمای مناسب محیط کارابعادوزن
RM17TG20208 تا 440 ولت AC183 تا 484 ولت AC-20 تا -50 درجه سانتیگراد(65.5 * 17.5 * 90) میلیمتر130 گرم
RM17TE00208 تا 480 ولت AC183 تا528 ولت AC20- تا 50 درجه سانتیگراد(72 * 17.5 * 90) میلیمتر130 گرم
RM35TF30220 تا 480 ولت AC194 تا 528 ولت AC سه فاز20- تا 50 درجه سانتی گراد(72 * 35 * 90) میلیمتر130 گرم

لیست قیمت کنترل فاز اشنایدر

قیمت خرید کنترل فاز اشنایدر

توجه لازم را داشته باشید که ممکن است قیمت های جدول به دلیل نوسانات ارزی بروز نباشد. همانطور که می‌دانید قیمت خرید محصولات برقی به یکی از مشکلات خریداران در سال‌های اخیر تبدیل شده است؛ چرا که نوسانات بسیار بالایی را در قیمت‌های محصولات شاهد هستیم و همین امر موجب تصمیم گیری دشوار خریداران می‌شود.

اما برخی برندهای معروف محصولاتشان از ثبات کیفیتی و قیمتی برخوردارند و با نوسانات ارزی کمترین نوسان بر قیمت‌های محصولات و قطعات آنان تاثیر میگذارد که یکی از معروف‌ترین این برندها، برند اشنایدر می‌باشد. برند اشنایدر همواره توانسته در سالیان گذشته کمترین تاثیر را از نوسانات ارزی و تورم گرفته و همچنین کیفیت بالای خود را حفظ کند.

نکاتی که خریداران هنگام خرید باید به آن توجه کنند

با توجه به بالا رفتن بسیار زیاد قطعات برقی از نکات بسیار مهمی که خریداران باید به آن توجه کنند اصالت کالا می‌باشد. متاسفانه در ماه‌های اخیر برخی از فروشگاه‌ها اقدام به فروش محصولات تقلبی با قیمت ارزان‌تر کرده اند.

همانطور که در بالا گفته شد همواره خریداران باید کیفیت محصول را نسبت به قیمت آن مورد بررسی قرار دهند یکی از راه‌هایی که می‌توان از محصولات تقلبی اجتناب کرد خرید محصولات از نمایندگی‌های مجاز آن برند مربوطه می‌باشد.

فروشگاه آلفا الکتریک یکی از نمایندگی های معتبر برند اشنایدر میباشد که خریداران میتوانند با خیال آسوده از اورجینال بودن محصولات، خرید خود را انجام دهند.